Три въпроса за черния въглерод - климатичния бич за Арктика
Ако морският транспорт бъде насърчен да използва дестилирани горива, то това ще намали незабавно вредните емисии в Арктика с 44%
Черният въглерод или замърсяващите частици, отделяни основно от използването на тежкия мазут, който задвижва корабите, се озовава върху ледената шапка на Арктика и допринася за ускореното топене на арктическия лед, информира Франс прес.
Още по темата
Сайън Прайър, старши съветник на неправителствената организация Клийн Арктик Алайънс (Clean Arctic Alliance), призова членовете на Международната морска организация (ММО - IMO) приемат законодателство по този въпрос. Органиацията започна вчера поредица от срещи, продължаващи до 17 юни
Трябва обаче да се уточни, че плавателните съдове не са единствената причина, отбелязва АФП.
– Каква е връзката между морския трафик и черния въглерод?
- Корабите използват за задвижване предимно най-евтиното гориво, но и най-замърсяващо околната среда, както и получаващо се от преработката на петрола - тежкия мазут.
Когато корабите изгарят мазут, те произвеждат частици черен въглерод, които се отделят в околната среда чрез отработените газове.
Впоследствие те се озовават върху снега или леда, намалявайки т. нар. реверберация. Съответно се поглъща повече топлина, което води до ускорено топене на леда.
Макар да не е точно газ с парников ефект, черният въглерод допринася за затоплянето на климата, причинено от хората, основно в Арктика, където влиянието му е много по-голямо заради наличието на сняг и лед.
Морският транспорт не е единственият виновник за емитирането на частици черен въглерод. За това допринасят също енергийната промишленост, горските пожари и печките на дърва.
Черният въглерод има отрицателно въздействие и върху здравето на хората, причинявайки респираторни заболявания и преждевременна смърт.
- Защо е важно да се справим с емисиите черен въглерод в Арктика?
- Когато попадне върху снега или леда, черният въглерод влияе върху затоплянето със 7 до 10 пъти повече, отколкото при падането му върху земята.
Около 7 от общо 21 процента от влиянието на корабоплаването върху глобалното затопляне могат да бъдат приписани на черния въглерод, а останалата част се дължи на емисиите въглероден диоксид.
Емисиите черен въглерод, които се дължат на морския транспорт, са скочили с 85 процента между 2015 и 2019 година.
- Какво може да направи ММО?
- Решението е просто - ако отрасълът на морския транспорт бъде насърчен да използва дестилирани горива като газьол или морски газьол, както и други по-чисти източници на енергия, то това ще намали незабавно емисиите черен въглерод в Арктика с 44 процента.
Това би било победа за климата в световен план, за Арктика и за хората, чиято прехрана зависи от екосистемата на полярната област.