Бързият напредък в технологията и цената на батериите трябва да позволи на всички нови автомобили и камиони, продавани в САЩ, да се захранват с електричество до 2035 г., спестявайки милиони долари на шофьорите и давайки голям тласък на усилията за забавяне на климатичната криза, показва изследване, цитирано от Гардиън.

Понастоящем електрическите превозни средства съставляват само около 2% от всички автомобили, продавани в САЩ, като много американски шофьори са отлагали досега покупката на модели, които често са били значително по-скъпи от бензиновите или дизеловите автомобили. Една от спирачките пред подобен ход са и опасенията относно наличието на достатъчно станции за зареждане. 

 

Тази ситуация вероятно ще се промени драстично през настоящото десетилетие, според новото проучване на Калифорнийския университет в Бъркли, като предварителните разходи за електрически автомобили трябва да достигнат паритет с бензиновите превозни средства за около пет години.

Тъй като електрическите автомобили са по-ефективни и изискват по-евтина поддръжка, бързата електрификация на транспорта би спестила около 2,7 трилиона долара от разходите за шофьори до 2050 година.

Изследователите казват, че рязко намаляващата цена на батериите, основният фактор за по-високата цена на електрическите превозни средства, както и подобренията в тяхната ефективност,  означават, че за САЩ ще бъде технически осъществимо да прекратят продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили в рамките на 15 години. Това би намалило емисиите от транспорта, в момента най-големият източник на парникови газове в САЩ.

"За да се постигнат каквито и да било въглеродни цели, транспортният сектор трябва да бъде електрифициран", каза Амол Фадке, старши учен от Калифорнийския университет, Бъркли и съавтор на доклада.

Той добавя: "Предварителната цена на електрическите превозни средства бързо намалява, което е много вълнуващо. Поради подобренията в технологията на батериите, повечето модели вече имат обхват от 250 мили, по-висок от дневното разстояние на шофиране на повечето хора, и сега се предлагат с доста удивителни възможности за бързо зареждане. "

Джо Байдън определи нарастването на пазара на електрически превозни средства като ключов елемент в усилията на неговата администрация да намали емисиите на САЩ до нула до 2050 г., като президентът на САЩ постави въпроса като шанс за американското производство и работни места. Администрацията на Байдън се ангажира да пусне 500 000 нови електрически порта за зареждане на автомобили през следващото десетилетие.

Някои щати и други държави са отишли ​​по-далеч. Калифорния обеща да продава само електрически превозни средства до 2035 г., дата, определена и за края на двигателя с вътрешно горене във Великобритания. Междувременно General Motors наскоро обеща да прехвърли целия си автопарк към електрически автомобили до същата година.

Проучването на Калифорнийския университет в Бъркли ясно посочва, че ще е необходима държавна намеса, за да могат САЩ да постигнат целта за 2035 г. за изцяло електрически продажби, а това  означава, че по-малко от половината автомобили, продавани в Америка, ще бъдат електрически към този момент.

"Ролята на правителствената политика е от решаващо значение, първо със стимули за закупуване на електрически превозни средства, докато има ценови паритет, а след това за бързо увеличаване на инфраструктурата за бързо зареждане", каза Фадке. "Ако правителството на САЩ определи дата за края на бензиновите автомобили, това ще даде много ясен сигнал на пазара. Ако не направи нищо, преходът ще продължи, но не достатъчно бързо, за да се справи с изменението на климата. Няма да е лесно, но е постижимо. "

Мелиса Лот, експерт по енергийна политика в Колумбийския университет, която не е участвала в изследването, заяви, че "технологията на батериите е до голяма степен налична и сме много близо до паритета на цените", но остават въпроси около разширяването на инфраструктурата за презареждане на хората с ниски доходи и тези в жилища с висока плътност.

"Ако не мога да зареждам колата си, няма значение дали самата кола е по-евтина", каза Лот. "Това, което Байдън предложи за зарядните устройства, е малко. Имаме нужда от стотици хиляди зарядни станции повече от това. "

Подобренията в технологията на батериите и намаляващите им разходи доведоха до надеждата, че те ще бъдат ключов инструмент за подпомагане на намаляването на емисиите - очаква се глобалният пазар за батерии за електрически превозни средства да достигне почти трилион долара до 2030 г.

Администрацията на Байдън очерта плановете си да електрифицира автобусите, докато центровете за данни и самолетите също могат да започнат да разчитат на батерии при преминаване към по-чиста енергия. Електрическата мрежа, захранвана от вятър, слънчева енергия и други възобновяеми източници, също ще изисква известно съхранение на енергията, въпреки че технологията все още не е в състояние да задържи захранването за дълги периоди, за да покрие сезонните пикове и спадове.