Данни показват, че глобалните продажби на замърсяващи SUV автомобили ще достигнат рекордно високи нива през 2023 г.

Според данни на Международната агенция по енергетика (МАЕ), съобщени от Guardian, продажбите на SUV автомобили са достигнали рекордно високи нива през миналата година, като са съставлявали половината от всички нови автомобили в световен мащаб.

Вестникът пише: "Нарастващите емисии от SUV автомобилите през 2023 г. съставляват 20% от глобалното увеличение на CO2, което превръща автомобилите в основна причина за засилващата се климатична криза.

Ако SUV автомобилите бяха държава, според МАЕ, те щяха да бъдат петият най-голям емитент на CO2 в света, изпреварвайки националните емисии на Япония и Германия."

Според МАЕ основните причини за ръста на SUV автомобилите са "привлекателността на SUV автомобилите като символ на статус", маркетингът на автомобилните производители и схващането, че те са по-удобни. МАЕ също така заяви, че SUV автомобилите причиняват по-големи наранявания на пешеходците при сблъсъци поради по-високата си предна част и заемат повече място в градовете от обикновените автомобили.

Около 20% от новите SUV, продадени през 2023 г., са чисто електрически или plug-in хибриди. Но според МАЕ по-големите превозни средства се нуждаят от по-големи батерии, което оказва по-голям натиск върху доставките на важни минерали и изисква повече електроенергия, за да работят.

Автомобилите, работещи с бензин или дизел, са станали по-ефективни. Но Лаура Коци и Апостолос Петропулос от МАЕ, които са изготвили анализа, заявиха: "Тенденцията към по-тежки и по-неефективни превозни средства, като например SUV, до голяма степен е унищожила подобренията, постигнати през последните десетилетия."

Джеймс Никс от мозъчния тръст "Транспорт и околна среда" (T&E) заяви: "Производителите на автомобили, които се стремят към по-високи печалби, знаят само една посока: по-големи и по-тежки. Новите автомобили стават все по-широки всяка година и са на път да станат толкова широки, колкото автобусите и камионите. Европа ще тръгне по пътя на Северна Америка, освен ако законодателите не се намесят с ограничения на широчината в ЕС и с национални данъци и такси за паркиране, които да обезкуражават големите SUV автомобили."

През 2023 г. по пътищата в света ще се движат над 360 млн. SUV автомобила, които ще произвеждат 1 млрд. тона емисии на CO2, което е с около 10% повече в сравнение с 2022 г. В резултат на това глобалното потребление на петрол се е увеличило с 600 000 барела дневно, което е повече от една четвърт от общия ръст на търсенето на петрол, заяви МАЕ. SUV автомобилите тежат с 200-300 кг повече от средностатистическия среден автомобил и отделят с около 20% повече CO2.

В богатите страни през 2023 г. ще бъдат продадени почти 20 млн. нови SUV автомобила, като за първи път ще надхвърлят пазарен дял от 50%. В световен мащаб 48% от новите автомобили са SUV, а включително по-старите автомобили, един от всеки четири автомобила на пътя днес са SUV, според МАЕ.

Продажбите на електромобили нарастват бързо и през 2023 г. 55% от тях ще са SUV, сочат данните на МАЕ. "Преминаването от автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, към електрически превозни средства е ключова стратегия за постигане на международните цели в областта на енергетиката и климата", заявиха Коци и Петропулос. Но те заявиха, че използването на по-малко материали за производството на автомобили също е "от съществено значение за устойчивото бъдеще".

Някои страни, включително Франция, Норвегия и Ирландия, работят за ограничаване на търсенето на SUV автомобили, като Париж утрои таксите за паркиране на големите превозни средства.