Електрическите коли няма да решат проблема с парниковите емисии
За да стане планираното преминаване към "зелен" автопарк, ще бъдат необходими сериозни и нелеки компромиси
Дойде ли времето на електрическото превозно средство? Съдейки по заглавията, отговорът е "да", пише Ню Йорк таймс.
Още по темата
General Motors обяви "стремеж" да продава само електромобили до 2035 г., а Volkswagen току-що проведе "Ден на мощността", за да рекламира инвестициите в батерии и зарядни станции.
Конкуренцията от GM, VW и други свали малко цената на акциите на Tesla, но пазарната й капитализация, 675 милиарда долара, все още надхвърля тази на всички дтуги, освен пет американски корпорации.
Време е за проверка в реалността какво означава това за намаляване на въглеродните емисии - като се започне с две числа, продължава материалът.
Първото е 281,4 милиона. Толкова са автомобилите в САЩ, като 99 процента от тях се задвижват от двигатели с вътрешно горене. Вторият е 19,6, което е колко години ще отнеме на този автопарк да стане 90 процента електрически - ако приемем, че е останал на около 280 милиона и че всяко ново превозно средство, продадено оттук нататък, трябва да бъде електрическо.
Нещо повече, дори в този неправдоподобен сценарий, намаляването на въглеродните емисии не би било толкова драматично, колкото си мислите, продължава материалът.
Към 2040 г. американската електрическа мрежа ще продължи да работи с 11 процента въглища и 40 процента природен газ, според прогнозите на Министерството на енергетиката. Тоест, горивото за нашия въображаем 90 процента автомобилен парк, все още би било наполовина изкопаемо.
Трудно е да се направи сравнение между ябълки и круши - между емисиите на въглерод, свързани с бензина, пренасяни и консумирани в моторните превозни средства и тези, свързани с електричеството, генерирано от смес от природен газ и въглища, предавани по мрежата (с неизбежни загуби).
Изводът обаче е, че 90% EV парк няма да намали производството на въглерод с 90%.
Поясняваме: Горното е просто мисловен експеримент.
На 10 март "Ню Йорк Таймс" публикува по-реалистична прогноза от IHS Markit, компания за икономически прогнози, в която електромобилите достигат 60% от продажбите на нови автомобили през следващите три десетилетия. При този сценарий 20% от автомобилите ще бъдат електрически до 2040 г ., а намаляването на емисиите би било съответно умерено.
Дори тази прогноза изглежда амбициозна, като се имат предвид предпочитанията на потребителите: Петдесет и осем процента от автомобилите на пътя днес са пикапи, джипове или минивани, според данните, събрани от Experian и техният дял нараства. Седемдесет и шест процента от 14,5 милиона нови превозни средства, продадени през 2020 г., са били SUV или пикапи.
Истинският производител на разлики би бил електрически еквивалент на популярните днес модели, предлагани на същата цена, което от своя страна зависи от бързия напредък в най-скъпия компонент на EV, батерията.
Броят на тези превозни средства, които се предлагат днес, е: нула. Всъдеходът на Tesla Model X започва от 79 990 долара; най-практичната версия на планирания пикап на Cybertruck е $ 69 900.
Volkswagen има изцяло електрически SUV, ID.4. Списание Car and Driver го тества (цената му е $ 45 190) - и в студено време батерията му свърши след само 190 мили или малко над 300 километра. Междувременно потребителят може да има напълно зареден хибриден двигател Toyota RAV-4 за хиляди долари по-малко от ID.4, без нито едно от "тревожните разстояния" - и все пак да се чувства добре заради "зелената" покупка. (На магистралата достига 41 мили на галон.)
Това, че американските купувачи на автомобили сега държат превозни средства средно 12 години, спрямо 9,6 години през 2002 г., според IHS Markit, е признание за подобренията в качеството на автомобилната индустрия. (Една четвърт от автомобилите са на повече от 16 години.) Това също отразява нарастващите цени на новите автомобили, които ги поставят извън обсега на семействата с по-ниски доходи.
Така или иначе, електрификацията на превозните средства ще доведе до разочароващи краткосрочни въглеродни емисии, освен ако автопаркът на САЩ се трансформира далеч по-бързо и дилърите продадат много повече нови електромобили, отколкото би се случило, ако потребителите бъдат оставени да решават сами.
Може да има начини това да се промени - но вероятно не без да се харчат много пари на данъкоплатците. В тази насока е предложението на лидера на мнозинството в Сената Чарлз Е. Шумер за 10-годишна програма за субсидиране на търговията с 392 милиарда долара.
Друг вариант: принудителните стъпки, като например забраната на Великобритания за продажба на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) след 2030 г. Постигането на изцяло електрически автопарк до 2050 г. може да наложи Съединените щати да въведат забрана за ДВГ през 2035 г., пише Times.
Ако новите електромобили не са достъпни, когато влезе в сила забрана за ДВГ, разбира се, хората могат просто да задържат своите бензинови коли дори по-дълго от 12 години.
Засега производителите на автомобили, политиците, Силициевата долина и Уолстрийт изглеждат оптимистично относно електромобилите, но е твърде вероятно да се окаже, че за да стане автомобилният парк на САЩ чист и зелен, ще бъдат необходими някои доста трудни компромиси.