Заради блокадата на хусите емисиите на СО2 от корабния трафик са нараснали 4 пъти
Големи количества парникови газове отделят и самите бойни действия
Пренасочването на повече от 100 контейнеровоза около южния край на Африка от обичайния им маршрут от Азия за Европа - от Червено море до Средиземно море през Суецкия канал - води до рязко увеличаване на емисиите на въглероден диоксид (CO₂), сочи анализ на компанията за анализ на данни Sea-Intelligence.
Още по темата
Подкрепяните от Иран бунтовници хуси започнаха да атакуват кораби в Червено море през ноември в отговор на военното нападение на Израел в Газа, което принуди кораби от цял свят да променят маршрутите си.
Според Sea-Intelligence емисиите от увеличеното разстояние, изминато от пренасочените кораби, са се увеличили съответно с 31% и 66% за пътуванията от Азия до северноевропейските и средиземноморските пристанища.
Това се потвърждава от отделен анализ на браншовата платформа Pier2Pier.com, съобщен от Ройтерс, който установява, че общият размер на очакваните емисии за среден контейнеровоз, превозващ 150 000 тона (т) товар, пътуващ от Южен Китай до Ротердам, се увеличава от 41 000 т еквивалент на CO₂ (tCO₂e) през Суецкия канал до 55 000 т CO₂e през южния край на Африка. Това представлява увеличение от 34 %.
Анализаторите на Sea-Intelligence добавят, че ако корабите увеличат скоростта си на плаване, за да компенсират по-голямото разстояние, емисиите ще нараснат още повече - увеличение на скоростта с 1 възел от 16 на 17 възела ще увеличи емисиите с 14 %, според модела на Sea-Intelligence за разхода на гориво.
В доклада се отбелязва също така, че тъй като корабните компании "се борят да увеличат капацитета си, за да покрият по-дългите разстояния на плаване", те използват "по-малки и по-малко ефективни плавателни съдове". При някои от тези по-малки плавателни съдове се очаква увеличение на емисиите със 141% в сравнение с конвенционалните свръхголеми контейнеровози (ULCV).
Според изчисленията на Sea-Intelligence емисиите на CO₂ от контейнеровозите, които се отклоняват от обичайните си маршрути в Червено море, могат да се увеличат с между 260% и 354%.
Корабите, плаващи по маршрути в Червено море, представляват около 20 % от контейнерите в световен мащаб, което означава, че увеличаването на емисиите, дължащо се на пренасочването, рискува да подкопае целта на Международната морска организация за намаляване на емисиите в сектора на корабоплаването с поне 20 % (а в идеалния случай с 30 %) до 2030 г., с цел постигане на нулеви емисии до 2050 г.
По-големите разходи, направени от корабните компании, пътуващи до Европа, ще бъдат допълнително увеличени и от Системата за търговия с емисии (СТЕ) на ЕС, която от 1 януари 2024 г. включва морските емисии за корабите, които посещават пристанищата на ЕС.
Съгласно новите правила на СТЕ на ЕС дружествата трябва да плащат за своите емисии на CO₂ въз основа на изминатото разстояние между последното пристанище на спиране извън ЕС (с изключение на Обединеното кралство, Танжер и Порт Саид) и първото спиране в ЕС, обяснява Атлантическият съвет, американски мозъчен тръст.
Според изчисленията на платформата за разузнаване OceanScore, съобщени от изданието за морската индустрия Bunkerspot, разходите за СТЕ на ЕС за 14 000 TEU, които се отклоняват около нос Добра надежда, могат да нараснат с около 100 000 евро на рейс, а увеличаването на скоростта ще "увеличи още повече разхода на гориво".
Пренасочването на корабоплаването в Червено море е само един от примерите за увеличаване на емисиите, свързани с войната между Израел и Газа. Според изследване, публикувано през януари от Social Science Research Network, комбинираните емисии от бомби, ракети и артилерия, времето на полетите за бомбардировки и доставката на материали (за Израел) чрез товарни самолети възлизат на 281 315 tCO2e през първите 60 дни на войната. Това е повече от годишния въглероден отпечатък на 20 отделни държави и територии, включително Централноафриканската република, съобщи "Гардиън".