Повечето самолети ще разчитат на традиционни реактивни двигатели най-малко до 2050 г., като въвеждането на водород с нулеви емисии ще бъде ограничено до регионални самолети и самолети с малък обсег, заяви Airbus пред представители на Европейския съюз в брифинг, публикуван в четвъртък. Изявлението на компанията е цитирано от Ройтерс.

Производителят на самолети се очертава като водещ шампион в индустрията за задвижване с водород, заявявайки, че планира да разработи първия в света търговски самолет с нулеви емисии до 2035 г.

Не е публично заявено дали технологията ще бъде готова навреме за следващия важен етап в европейската индустрия - заместител на средния авиолайнер  A320 през 2030-те години, но през февруари брифингът за представители на ЕС изключи това.

"Самолетите с нулеви емисии на водород ще бъдат фокусирани предимно върху регионални и по-кратки полети от 2035 г, което означава, че настоящите и бъдещите високоефективни газови турбини все още ще бъдат необходими, поне до 2050 г., особено за операции на дълги разстояния,", съобщава компанията.

Слайдовете от презентацията до офиса на заместник-председателя на Европейската комисия Франс Тимерманс бяха пуснати от InfluenceMap, от ръководен от инвеститорите наблюдател, който заяви, че ги е получил чрез искане с позоваване на свободата на информация.

"Все още не е решено към какъв пазарен сегмент ще се насочи първият самолет с нулеви емисии", заяви говорител на Airbus в четвъртък, отказвайки допълнителен коментар по време на срещата през февруари.

Въпреки че изследванията остават на ранен етап, възможните пътища за подмяна на A320 вече са основен фокус в дискусията, тъй като конкурентният Boeing обмисля как да подсили конкурентните 737 MAX, а производителите на двигатели се фокусират върху развиващите се газови турбини.

Миналата седмица главният изпълнителен директор на Boeing Дейв Калхун също изключи използването на водород в значителен мащаб преди 2050 г.

Водородът зае централно място в преговорите относно европейската правителствена подкрепа за авиацията по време на кризата с COVID-19.

През юни миналата година Франция обяви увеличение на финансирането за авиационния изследователски орган на CORAC, включително 1,5 милиарда евро за три години за технологии като водород, спасявайки 500 от 15 000 работни места, застрашени от преструктурирането на Airbus.

Министерството на финансите изброи пет ключови цели за инвестицията, включително създаване не наследник на "работния кон A320", който според него ще използва водород вместо днешните газови турбини и ще влезе в експлоатация между 2033 и 2035 година.

Представителите на индустрията намалиха перспективата за преминаване към водород за подмяна на семейството A320 поради размера и обсега на самолета и инфраструктурата, необходима в световен мащаб. Airbus казва, че A320 излита или каца на всеки 1,6 секунди.

Като междинна стъпка Airbus и други призоваха за по-широко използване на устойчиви горива в съществуващите самолети.

В презентацията през февруари Airbus показа отраслови прогнози, според които категорията на A320 със средни разстояния от 150-250 места ще се захранва първо от устойчиво авиационно гориво (SAF) и "потенциално малко водород" от 2050 г.

По-малка ниша между 100-150 места, която включва своите A220 и Embraer E2, ще използва електрическа енергия, водород и / или SAF от 2040 г., докато само регионални полети с  50-100 места ще бъдат готови за водород през 2030-те.

Понастоящем Airbus обслужва този пазар чрез своите 50-70-местни ATR турбовинтови съвместни двигатели с италианския Leonardo.

През септември миналата година Airbus представи три концепции за водороден самолет, който да влезе в експлоатация през 2035 г., включително турбовитлов самолет, традиционно изглеждащ двумоторен самолет, задвижван от хибридни водородни двигатели и по-радикален самолет със смесено крило.

Airbus заяви, че ще избере крайния продукт за нов декарбонизиран самолет през 2025 г.

На брифинга се казва, че това ще стесни избора на широка концепция още в средата на 2022 г.