Европейският съюз одобри държавна помощ в размер на 4 млрд. евро (3,4 млрд. паунда) за нови заводи за производство на термопомпи, слънчеви панели и батерии за електрически автомобили, съобщава Guardian.

Той продължава: "Инвестициите са част от мисията на ЕС да бъде неутрален по отношение на климата с нулеви нетни емисии на газове до 2050 г., но също така са предназначени да помогнат на блока да се предпази от нарастващата конкуренция на китайските заводи за автомобили, слънчеви панели и други зелени технологии. Тя следва одобрението на подобни схеми в Австрия, Белгия, Германия, Унгария, Италия, Словакия и Испания на обща стойност 9,1 млрд. евро, а няколко други са в процес на подготовка."

Financial Times съобщава, че е одобрена държавна помощ в размер на 902 млн. евро за производителя на батерии Northvolt за изграждане на завод в Германия.

"Шведската компания заплаши да оттегли плановете си за завод в Хайде, в северната провинция Шлезвиг-Холщайн, позовавайки се на по-щедрите субсидии, които се предоставят в САЩ чрез Закона за намаляване на инфлацията на стойност 783 млрд. долара на президента Джо Байдън. Но през май тя се ангажира с проекта, след като Берлин обеща финансиране в рамките на новия режим на ЕС за държавна помощ, който позволява на националните правителства да изравнят субсидиите, предлагани извън ЕС, ако съществува риск даден проект от "стратегическо значение" да бъде реализиран на друго място."

Ройтерс твърди, че централата ще има годишен капацитет от 60 гигаватчаса (ГВтч) - достатъчен за между 800 000 и 1 млн. електромобила годишно. "Производството ще започне през 2026 г. и ще достигне пълния си капацитет през 2029 г.", допълва изданието. Forbes и Bloomberg също отразяват новината.

На друго място Financial Times пише, че решението на ЕС да наложи "първия в света данък върху емисиите от въглеродно интензивен внос", който ще влезе в сила през 2026 г., води до "затруднение" за Китай.

Материалът продължава: "Решението на ЕС може да предизвика вълна от държави, които да наложат подобни мерки върху по-широк спектър от продукти, което ще нанесе опустошителен колективен удар върху китайската промишленост.

През декември Обединеното кралство обяви въвеждането на свой собствен данък върху вноса на въглеродни емисии до 2027 г." Шашанк Пандей - научен сътрудник в екипа по въпросите на климата и екосистемите в Центъра за правна политика Vidhi - пише в Hindu, че въглеродният граничен данък на ЕС е "обезпокоително развитие за Индия".

Пандей добавя: "Налице е неотложна необходимост Индия да формулира свои собствени мерки за данъчно облагане на въглеродните емисии, които да са в съответствие с принципите на Парижкото споразумение и същевременно да защитават интересите на нейната промишленост."