През 2023 г. Китай е инсталирала по-голямо количество нови соларни панели, отколкото някога е инсталирала която и да е друга държава, което ще допринесе за вече доминиращата му позиция в глобалния пейзаж на възобновяемата енергия, съобщава Bloomberg.

По данни на Националната енергийна администрация (NEA) Китай е добавил 217 гигавата (GW) соларни мощности през 2023 г. - число, което надхвърля предишния му рекорд от 87 GW през 2022 г. и надвишава "целия соларен парк от 175 GW в САЩ", допълва информационната агенция.

Ройтерс също съобщава данните на NEA, като посочва, че общият соларен капацитет на Китай се е увеличил с 55% през миналата година, докато вятърният капацитет е нараснал с 21%.

Китайският енергиен портал IN-EN.com съобщава, че заместник-генералният директор и говорител на NEA Джан Син казва, че през 2024 г. висшият енергиен регулатор на страната "ще основе усилията си върху осигуряването на енергийна сигурност, насърчаването на зелена и нисковъглеродна трансформация и приемането на множество мерки за стимулиране на увеличаването на съхранението и производството на въглищен метан".

China Energy Net съобщава, че Liu Gang, заместник-директор на отдела за пазарен надзор на NEA, казва, че "съществуват проблеми при изграждането на общонационален единен пазар на електроенергия", включително "неправилна пазарна намеса в някои региони" и "неразрешено определяне на търговски страни, определени търговски обеми и фиксирани търговски цени".

Китайският вестник Jiemian съобщава, че развитието на новите системи за съхранение на енергия в Китай "напредва бързо, като инсталираните мощности вече надхвърлят 30 GW". Това означава, че Китай е постигнал целта за инсталиране на нови системи за съхранение на енергия, очертана в 14-ия петгодишен план, "две години по-рано от предвиденото", допълва изданието.

Базираният в Хонконг вестник South China Morning Post съобщава, че капацитетът на китайския сектор за съхранение на енергия е нараснал "почти четирикратно" през последната година, благодарение на "нови технологии като литиево-йонните батерии", след като през последните няколко години са направени преки инвестиции в размер на над 100 млрд. юана (13,9 млрд. щатски долара).

Междувременно Financial Times твърди, че "забавянето" на китайското търсене на електрически превозни средства е "сринало цената" на лития, като цитира един анализатор, според когото "твърде много нови проекти за добив на литий са били пуснати в действие за твърде кратко време".

Китайското финансово издание Yicai съобщава, че според експерти от бранша цените на батериите за електромобили са "спаднали на фона на свръхкапацитета" и че "продължителните мащабни инвестиции вероятно допълнително ще увеличат пренасищането".

В него се добавя, че според Китайския алианс за иновации в областта на автомобилните акумулатори (CAPBIIA) през 2023 г. продажбите на автомобилни акумулатори в Китай са достигнали 616,3 гигаватчаса (GWh), "но са инсталирани само 387,7 GWh".