Редакционна статия във Financial Times започва с: "Правителствата в развитите страни обещаха да декарбонизират икономиките си през следващите няколко десетилетия. И все пак много от тях се стремят да ограничат вноса на произведени в Китай екологични технологии, без които декарбонизацията ще отнеме повече време и средства - ако изобщо може да бъде постигната.

В някакъв момент западните лидери ще трябва да избират между целите си в областта на климата и протекционизма - и за всички ще е по-добре, ако протекционизмът е този, който трябва да отстъпи. Противоречието е най-очевидно за електрическите превозни средства."

Статията продължава: "Лидерите и от двете страни на Атлантическия океан надигат глава срещу предполагаемата заплаха за националните им индустрии от свръхконкурентния китайски внос. В САЩ тази заплаха е изцяло въображаема.

САЩ не внасят почти никакви китайски електрически превозни средства. Неотдавнашната 100-процентна тарифа на Джо Байдън за електромобилите, произведени в Китай, ще запази това положение. В Европа ускореният приток е реален. Миналата година близо една пета от електрическите превозни средства, продадени в ЕС, или 300 000 единици, бяха произведени в Китай (някои от тях от западни марки).

Но това остава малка част от 10,5 млн. автомобила, продадени в ЕС през 2023 г. - всички от които скоро трябва да бъдат с нулеви емисии. Закъсняло е чувството за мярка. Ако Европа е сериозна по отношение на целите си, свързани с електромобилите, проблемът не е в прекалено големия китайски внос, а по-скоро в прекалено малкия брой, като се има предвид колко бавно собствената ѝ индустрия се отказва от технологиите с вътрешно горене."

Катрина Хамлин, редактор на глобалното производство в Хонконг, пише: "Китайските производители на електромобили като BYD и Chery увеличават производството си в Европейския съюз, за да избегнат митата.

На хартия те имат предимство, но колко дълго ще запазят лидерската си позиция, зависи от Брюксел... Блокът може да заплаши с нови проверки, мита и правила, особено ако китайските марки, произвеждани в Европа, подхранват опасенията на държавите членки за техните наследени автомобилни производители.

Предизвикването на нови регулации за снабдяването и чуждестранните субсидии би нарушило доставките на батерии или други части, например. Китайските звезди са страхотни съперници, но те все още трябва да изпробват ограниченията на скоростта си по европейските пътища."