Редакционна статия във Financial Times започва с: "Правителствата в развитите страни обещаха да декарбонизират икономиките си през следващите няколко десетилетия. И все пак много от тях се стремят да ограничат вноса на произведени в Китай екологични технологии, без които декарбонизацията ще отнеме повече време и средства - ако изобщо може да бъде постигната.

В някакъв момент западните лидери ще трябва да избират между целите си в областта на климата и протекционизма - и за всички ще е по-добре, ако протекционизмът е този, който трябва да отстъпи. Противоречието е най-очевидно за електрическите превозни средства."

Статията продължава: "Лидерите и от двете страни на Атлантическия океан надигат глава срещу предполагаемата заплаха за националните им индустрии от свръхконкурентния китайски внос. В САЩ тази заплаха е изцяло въображаема.

САЩ не внасят почти никакви китайски електрически превозни средства. Неотдавнашната 100-процентна тарифа на Джо Байдън за електромобилите, произведени в Китай, ще запази това положение. В Европа ускореният приток е реален. Миналата година близо една пета от електрическите превозни средства, продадени в ЕС, или 300 000 единици, бяха произведени в Китай (някои от тях от западни марки).

Но това остава малка част от 10,5 млн. автомобила, продадени в ЕС през 2023 г. - всички от които скоро трябва да бъдат с нулеви емисии. Закъсняло е чувството за мярка. Ако Европа е сериозна по отношение на целите си, свързани с електромобилите, проблемът не е в прекалено големия китайски внос, а по-скоро в прекалено малкия брой, като се има предвид колко бавно собствената ѝ индустрия се отказва от технологиите с вътрешно горене."

Катрина Хамлин, редактор на глобалното производство в Хонконг, пише: "Китайските производители на електромобили като BYD и Chery увеличават производството си в Европейския съюз, за да избегнат митата.

На хартия те имат предимство, но колко дълго ще запазят лидерската си позиция, зависи от Брюксел... Блокът може да заплаши с нови проверки, мита и правила, особено ако китайските марки, произвеждани в Европа, подхранват опасенията на държавите членки за техните наследени автомобилни производители.

Предизвикването на нови регулации за снабдяването и чуждестранните субсидии би нарушило доставките на батерии или други части, например. Китайските звезди са страхотни съперници, но те все още трябва да изпробват ограниченията на скоростта си по европейските пътища."

 

ИЗБРАНО