Миналата година, за първи път в историята,  движението на товарни кораби по река Рейн в Северозападна Европа се преустанови, тъй като намаляването на алпийските ледници и тежката суша направиха основната пътна артерия неплавателна. Този тъжен рекорд може да се повтори и тази година след няколко седмици, съобщава Блумбърг.

Поради недостатъчното валежи, нивото на водата в речното пристанище Кауб, критична точка близо до Франкфурт, падна до около 150 сантиметра, половината от дълбочината само преди месец. Движенията на най-тежките баржи вече са ограничени и ако нивото падне под 50 сантиметра, навигацията по река Рейн ще спре.

Снимка: Туитър

Тъй като навигацията по Рейн е изложена на риск от спиране, последиците от изменението на климата стават все по-осезаеми в Европа. Постоянните горски пожари в Швеция, силните бури в Средиземно море и известните немски аутобани, които се топят в рекордната жега от юни, привлякоха вниманието на правителството

Рейн е от решаващо значение за търговията в региона. Най-важните водни пътища на Европа са около 1300 километра през промишлени зони в Швейцария, Германия и Холандия, преди да достигнат Северно море в оживеното пристанище Ротердам. Това е ключов път за различни суровини, въглища, желязна руда, химикали, торове и инженерни части. Миналогодишното нарушение на корабоплаването дори се отрази на германската икономика, леко понижавайки показателите и.

"Много болезнено е, когато имаме такива периоди на ниска вода", каза транспортният министър Андреас Шуер на експертната среща през юни, за обсъждане възможностите за поддържане на корабоплаването по река Рейн.

Фирмите с дейност  по Рейн - от Ройъл Дъч Шел до БАСФ вземат спешни мерки: купуват плитки баржи, резервират камиони и коли, наемат допълнителни складове. Прогнозите за тях изглеждат не много добре. Движението по Рейн ще спре през следващите 10 дни.

"Очакваме ясно небе и температури над 35 градуса по Целзий в Германия," каза Андреас Фридрих, метеоролог от Федералната метеорологична агенция на Германия DWD. (Статията е отпреди няколко дни и до момента прогнозите се потвърждават)

Спирането на навигацията по Рейн миналата година принуди Германия и Швейцария да разпечатат запаси за спешни горива. Като се има предвид суетата с Brexit, тази година ситуацията може да се повтори в по-неблагоприятен вид, тъй като складовете по Рейн са пълни с различни запаси в очакване на излизането на Великобритания от ЕС. Капацитетът на автомобилния и железопътния трафик е ограничен и сега е много по-скъп от речния транспорт.

Германските власти бяха принудени да събират извънреден съвет миналия месец, за да планират алтернативни видове транспорт. Но властите бяха принудени да признаят, че е невъзможно напълно да се компенсира речния транспорт.

Тези климатични проблеми добавят негативност към европейските настроения. Химичният гигант БАСФ заяви, че ще съкрати 3 000 работни места през следващите месеци в Германия. Конгломератът Тисен намалява немската работна сила с 4000 души, автомобилния производител Форд - около 5400, а Байерr - с 4 500. В допълнение към огромните съкращения, има огромно увеличение на работните места за работници на непълно работно време.