Домашните любимци са вредни за околната среда колкото самолетите, според шеф на луксозна авиокомпания
Да притежаваш 3 кучета било като да имаш частен самолет
Домашните кучета са вредни за околната среда, твърди шеф на луксозна авиокомпания в Дейли Телеграф.
Още по темата
- Медии: Г-7 разочарова, като не постави крайни срокове за използването на газ и въглища
- Слабото възстановяване на промишлеността в Китай се отразява на потреблението на въглища
- Глобалното затопляне ще изтласка милиарди хора извън "човешката климатична ниша"
- Защо екстремните метеорологични условия убиват по-малко хора?
В защита на собствената си индустрия Патрик Хансон, шеф на Luxaviation, твърди, че животните са толкова вредни, колкото и частните самолети.
По време на среща на високо равнище на Financial Times г-н Хансон е заявил, че самолетът на един от неговите клиенти отделя само 2,1 тона въглероден диоксид годишно, което е приблизително толкова, колкото отделят три домашни кучета.
Г-н Хансън се позовава на изчисленията на консултанта и писателя Майк Бърнърс-Лий, който твърди, че годишният въглероден отпечатък на един лабрадор е около 770 кг.
По-голямо куче, като например немски дог, може да отделя до 2500 кг въглероден диоксид годишно заради по-големите си порции храна.
Миналогодишно проучване, озаглавено "Въздействието на диетите за кучета и котки върху околната среда", показва, че мократа храна за домашни любимци отделя осем пъти повече емисии от сухата, тъй като съдържа повече месо.
Посещенията при ветеринар и пластмасовите играчки също увеличават въглеродния отпечатък на домашните любимци.
Частните самолети са 50 пъти по-замърсяващи от влаковете
Някои зелени групи препоръчват веганска храна за котки и кучета, въпреки че няма убедителни проучвания дали животните могат да останат здрави на растителна диета.
Няколко вегански знаменитости, сред които Хоакин Финикс и Алиша Силвърстоун, са преминали на растителна диета за своите домашни любимци.
Според консултантската компания Future Market Insights пазарът на веганска храна за домашни любимци ще нарасне с близо седем процента през следващото десетилетие.
През 2021 г. Люис Хамилтън беше критикуван заради лицемерието си, след като публикува снимка на веганското си куче, докато очевидно лети с частен самолет.
Г-н Бърнърс-Лий заявява, че числото от 2,1 тона CO2 изглежда "подозрително" ниска и вероятно отчита само кратките полети с малки самолети.
Според оценки на екологичната неправителствена организация "Транспорт и околна среда" един частен самолет може да изхвърли 2 t CO2 за един час, докато средно човек в Европа отделя 8,2 t CO2 годишно.
Проучване на групата през 2021 г. установи, че частните самолети са от 5 до 14 пъти по-замърсяващи от търговските самолети на пътник и 50 пъти по-замърсяващи от влаковете.
Емисиите от частни самолети са се увеличили с 31 % между 2005 г. и 2019 г., дори когато загрижеността за последиците от изменението на климата стана основна.
Използването им се увеличи след пандемията, като между 2019 г. и 2022 г. ще нарасне с 14 %, тъй като богатите лица се стремят да избегнат новите ограничения и неудобствата на пътуването със самолет.
Риши Сунак е сред няколкото публични фигури, които се сблъскват с критики заради използването на частни самолети. По-рано тази година министър-председателят на Обединеното кралство предприе пътувания с частен самолет на стойност 500 000 лири за по-малко от две седмици, което предизвика критики от страна на либералдемократите, че правителството "проваля собствените си зелени обещания".
Попзвездата Тейлър Суифт пък беше принудена да направи изявление, в което поясни, че частният ѝ самолет редовно се дава под наем на други лица, след като в Twitter се появи акаунт, изчисляващ въздействието на емисиите от полетите на няколко знаменитости.
Активистите за климата в Европа се насочиха към използването на частни самолети, като нарушиха работата на летищата, включително в Женева във вторник. Миналата година стотици протестиращи спряха частни самолети, излитащи от летище Схипхол в Амстердам. Пет месеца по-късно летището обяви, че планира да забрани частните самолети до 2026 г.
Г-н Хансен заяви на срещата на върха на FT в Монако, че използването на частни самолети "няма да изчезне, защото те предоставят време" на богатите хора.
Той добави, че индустрията е наясно с критиките и работи за намаляване на въздействието на емисиите, въпреки че недостигът на устойчиви авиационни горива означава, че те не са практично решение.
Въпреки това той каза, че понякога е по-добре да не се използват самолети за по-кратки пътувания.
"Казваме на нашите клиенти: не летете от Париж до Лион."
Г-н Хансен е споделил пред "Телеграф", че коментарите са направени, "за да се поставят в перспектива действията на всеки един от нас, когато става въпрос за емисиите на CO2".
"Разбира се, ако никой не летеше частно, тези емисии на CO2 от частните самолети нямаше да се отделят. И ако никой нямаше домашен любимец, нямаше да има производство на храна за домашни любимци, при което се отделят емисии на CO2", каза той.
Гражданското събрание по въпросите на изменението на климата в Обединеното кралство, свикано от представителни слоеве на обществото, призова в препоръките си през 2020 г. за забрана на частните самолети и за въвеждане на такса за често летящи пътници.
Luxaviation не е отговорило веднага на въпросите на Telegraph относно разстоянието или броя на пътуванията, изминати от клиента, използван в неговия пример.