Председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Йордан Вълчев подписа договорът за изработване на идеен проект за скоростен път Монтана - София с тунел под Петрохан. Определеният изпълнител, след проведена открита процедура по Закона за обществени поръчки, е "Трансконсулт-22" ЕООД. Стойността на договора е 3 533 333,33 лв. без ДДС, а срокът за изпълнение е 365 календарни дни, съобщава сайтът на АПИ.

Избраният изпълнител ще трябва да изготви разширения идеен проект на трасе, което да свърже обхода на гр. Монтана и Софийския околовръстен път. Приблизителната дължина на участъка ще е 82 км, а проектната скорост - 120 км/ч. Новото трасе ще трябва да бъде съобразено с проекта за изграждане на скоростен път Монтана - Враца и автомагистрала "Европа".

Необходимо е при разработването на идейния проект да се избягва преминаването през защитени зони и територии и да се спазват всички изисквания в Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС.

Скоростният път Монтана - София, с тунел под прохода "Петрохан", е ключов за националната и европейската транспортна мрежа. Направлението на път II-81 София - Петрохан - Берковица - Монтана - Лом е най-краткото трасе, но в момента времето за пътуване значително се увеличава заради преминаването през старопланинския проход "Петрохан".

През зимата поради планинския релеф и при влошаване на метеорологичните условия се налага ограничаване на движението, което натоварва трафика по алтернативните пътни артерии.

През годините проектът е разглеждан, но окончателното проектно решение не е одобрено. В края на 80-те години на 20-и век са извършвани проучвания, които са имали за цел изследване на икономическата целесъобразност на проект за подобряване на трасето на път II-81 София - Монтана.

През 2020 г. е изработено прединвестиционно проучване за направлението Монтана - София с тунел под прохода "Петрохан". Подготвени са три вариантни решения за подобряване на трасето на път II-81 с изграждане на тунел.

Поради наличието на защитени зони и местности и засягането им от вариантните трасета процедурите по ОВОС са прекратени с цел търсене на по-добро проектно решение.