Арктика става плавателна за все по-дълъг период
От осемдесетте години насам дните, през които кораби и танкери могат да преплуват руското крайбрежие в района, са нараснали от 1-2 до близо 80
Руският кораб-цистерна за транспорт на втечнен природен газ "Владимир Русанов" току-що е завършил пътуването си по маршрута през Северния ледовит океан.
Още по темата
Няма липса на ирония във фразата, че топенето на леда в Арктика помага за по-бързото транспортиране на изкопаемите горива. От своя страна, те му се отблагодаряват, помпайки в атмосферата нови количества парникови газове, които подпомагат затоплянето, а то от своя страна, топи още повече Арктика...
>>>виж галерия от снимки и диаграми>>>
Вижте как е нараствал броят на дните, в които е било възможно преминаването на кораби без ледоразбивачи от 1980 година до днес:
Все пак е необходимо да се отбележи, че този тип танкери все пак са построени с цел транспорт именно в арктически води, които, макар свободни от големи ледени късове, не изключват наличието на единични ледени парчета. Въпреки това, те се движат сами, без необходимост от съпровод на специални ледоразбивачи, най-високият клас от които могат да се движат в Арктика през цялата година.
Руският производител на газ Новатек заяви, че неговият превозвач за втечнен природен газ "Владимир Русанов" е извършил транзит на изток по Северния морски път, като по този начин официално открива летния навигационен сезон за тази година.
Новатек съобщава, че Владимир Русанов е преминал през покритата с лед част от Северния морски път само за 6 дни, като е поставил нов времеви рекорд за най-бързия независим проход без опора на лед и с товари на борда.
Корабът доставя товар - втечнен природен газ, произведен от Ямал LNG от пристанището на Сабета до пристанището на Тянджин, Китай. Общият път от Сабета до китайския порт е извършен за рекордните 16 дни, което е по-малко от половината от времето, необходимо за транспортиране на товари по традиционния маршрут на запад през Суецкия канал и проток Малака, съобщава Novatek.
Произведеният в Ямал ВПГ се транспортира целогодишно по западните навигационни маршрути до Северна Европа и през летния навигационен сезон на изток към Азия по Северния морски път.
"За втора поредна година нашите газопреносни танкери за втечнен природен газ отново бяха първите кораби, открили летния навигационен период по Северния морски път", отбеляза първият заместник-председател на управителния съвет на компанията Лев Феодосиев. "Това плаване постави редица рекорди за времето на преминаване на ледената част на морския път, но и за общото време на пътуване до Китай от руския арктически регион.
Тези постижения станаха възможни благодарение на натрупания опит в ледената навигация и корабите, проектирани специално за транспорт на втечнен природен газ от Ямал, добавя Феодосиев.
Към момента количеството на арктическия лед е рекордно малко, включително под това от рекордната 2012 година и е в периода си на най-бързо намаляване през годината, който продължава до септември.
Все още е рано да се говори дали предстои нов рекорд, но дори такъв да няма сега, той е неминуем в близките години, тъй като зимните максимуми, останали в сравнително тесен коридор до преди няколко години, в последните години неминуемо пълзят надолу: просто в следващите година, две или 5 топенето в края на март ще стартира от много по-ниски нива и рекордите ще са неминуеми в края на лятото.
Трендът се доказва и от все по-ранното отваряне на Северния морски път, за което се съобщава в началото на статията.