Германското правителство ще се откаже от плановете си да лобира за ключови изключения в законодателството на ЕС за намаляване на емисиите на CO2 на леки и лекотоварни автомобили и официално ще подкрепи решение, според който от 2035 г. ще могат да се продават само превозни средства с нулеви емисии, заяви министърът на околната среда Щефи Лемке пред изданието POLITICO.

Декларацията от Берлин ще бъде направена днес на срещата на министрите на околната среда на ЕС и ще отбележи важен момент за най-голямата икономика в Европа, която отдавна се противопоставя на строгите цели за замърсяване на автомобилната индустрия.

Тя поставя Германия в една линия с по-малките, предимно богати държави, които искат да забранят продажбата на замърсяващи автомобили до 2035 г. или по-рано.

"Новото германско правителство застава зад проекта на Европейската комисия и по този начин напълно подкрепя прекратяването на използването на двигатели с вътрешно горене за леки автомобили и микробуси в ЕС от 2035 г.", заяви в интервю Лемке от Зелените.

В миналогодишното коалиционно споразумение между германските Зелени, Социалдемократи и Свободни демократи партиите призоваха за прекратяване на продажбата на бензинови и дизелови автомобили преди предложената крайна дата за целия блок през 2035 г.

Пактът включваше и клауза, призоваваща за усилия, които да позволят на автомобилите да продължат да използват синтетични горива - горива, които са химически подобни на изкопаемите горива - след 2035 г.

Но Лемке заяви, че Берлин сега ясно ще подкрепи първоначалното становище на Комисията, което не оставя място за синтетични горива. Правителството подкрепя "всички елементи" на предложенията на Комисията, каза тя и нарече готовността на Берлин да приеме плановете на Брюксел "много голяма стъпка напред".

"Бих искала междинни стъпки и по-амбициозни стъпки", каза Лемке за предпочитанията си да се засили предложението на ЕС. Вместо това тя заяви, че пазарът на електромобили може да се разшири достатъчно бързо в близко бъдеще, за да накара "да се ускори по-нататък" забраната за продажба на нови замърсяващи превозни средства.

Опасенията са, че внезапното преминаване към електрически превозни средства - както изискват всички - от екологичните групи до главния изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Дийс - ще изложи на риск стотици хиляди работни места. Експертите обаче твърдят, че изключението за определено гориво е неприложимо.

"За видовете превозни средства, които не са обхванати от стандартите за CO2 - винаги давам за пример линейките или евентуално тракторите - вероятно ще трябва да се намерят решения", каза Лемке. "Но що се отнася до стандартите, това означава, че след 2035 г. няма да се допускат нови леки и лекотоварни автомобили [с] двигатели с вътрешно горене."